Varainhankinta vaikeampaan kohteeseen

”Miten varainhankinta voi onnistua, kun kohteena eivät ole sairaat lapset tai söpöt eläimet”, on jatkuvasti toistuva kysymys. Varainhankinta on tuskin helppoa näihin mainittuihin kohteisiinkaan, eihän ylipäätään ole helppoa saada ihmisiä luopumaan rahoistaan. Joitakin kohteita varten on kuitenkin vaikeampi kerätä rahaa kuin toisia. Mahdotonta se ei ole.


Kuva: Ryan McGuire, Gratisography


Pyydä tukea
Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan 80% järjestöille tehdyistä lahjoituksista on suoran pyynnön tulosta. Tulos ei sinänsä ihmetytä: harva lähtee etsimään kohdetta, johon lahjoittaa ylimääräiset rahansa. Jos pyytäjä vielä kertoo, mitä milläkin summalla saadaan aikaan, sen parempi. Humanitaariset järjestöt ovat mestareita muotoilemaan avun tarpeen konkreettisiksi rokotuksiksi, äitiyspakkauksiksi tai hätämuonaksi, joita voidaan hankkia tietyllä rahasummalla.  Tehokkaasta viestinnästä voivat ottaa oppia muidenkin alojen tekijät. Aineettomista lahjoista löytyy lisää toisaalla blogissa.

Optimisti onnistuu
Sananlasku väittää, että pessimisti ei pety. Olen vahvasti eri mieltä: pessimisti varautuu tappioon, joten sen hän tulee saamaan. Ehkä se onkin sitä, mitä pessimisti haluaa todistaakseen olleensa oikeassa. Se joka uskoo, ettei kukaan kuitenkaan halua tukea epäsuosittuun aiheeseen keskittyvää yhdistystä, elää uskomustaan todeksi kaikessa toiminnassaan. On ihanaa ja joskus tarpeellistakin ruikuttaa varainhankinnan haasteellisuutta, mutta sitä ei välttämättä tarvitse tehdä julkisesti. Mahdolliset tukijat tuskin haluavat kuulla, että ovat ehkä tukemassa todella epäsuosittua asiaa, jota kukaan muu ei näe tarpeelliseksi tukea.

Muodosta oma huutosakki
Kannustusjoukot ovat äärimmäisen tärkeitä. Julkkistukija on järjestölle iso ilo, mutta huutosakkia voi kerätä myös muista vaikuttajista. Jokainen sosiaalinen median käyttäjä osannee nimetä sometuttujaan, joita seurataan ja joita arvostetaan, vaikka he eivät olisikaan julkisuuden henkilöitä. Aina on myös ollut verkostoitumisen mestareita, joiden valtavaa suosiota omissa ympyröissään on vaikea johtaa yhdestä tietystä syystä johtuvaksi. Julkkisten isännöimät ja emännöimät illalliset ja muut yhdistyksen tukijoille järjestetyt tilaisuudet ovat maailmalla varsin suosittuja. Voisiko ideaa hyödyntää myös pienemmässä mittakaavassa?

Kerro mitä saatte aikaan
Ihmiset elävät hillittömässä tietotulvassa, jossa informaation yhdisteleminen järkeväksi kokonaisuudeksi ei välttämättä jaksa vapaa-aikana kiinnostaa. On teidän tehtävänne kertoa, mitä hyvää olette saaneet aikaan ja mitä voitte tulevaisuudessa tehdä. Joskus toimintaa kannattaa katsoa uudesta näkökulmasta. Brittiläinen vankeja tukeva järjestö Storybook Dads korostaa viestinnässään sitä, kuinka toiminta auttaa vankien lapsia. Lopullinen hyötyjä ei siis välttämättä ole se, jonka kanssa töitä varsinaisesti tehdään.

Kirjoituksen lähteenä on käytetty Kentin yliopiston julkaisemaa raporttia Rising to the Challenge: A Study of Philantropic Support to ”Unpopular” Causes (Alison Body ja Beth Breeze, Centre for Philantropy at the University of Kent, 2015).

Saisinko lähettää sinulle muutaman kerran vuodessa sähköpostia? Kerron uutiskirjeessä tulossa olevista kursseista ja muusta kiinnostavasta. Uutiskirjeen voi tilata täällä.

Muistahan käydä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *