Yksi vastaus otsikon kysymykseen on tietysti se, että yritysyhteistyö on jotain jota koetamme hiki (kukka)hatussa saada aikaiseksi. Sitä tarjotaan ratkaisuksi vähenevään julkiseen rahoitukseen – ehdottaja harvoin kertoo, kuinka yritysyhteistyötä voisi toteuttaa tai oikeastaan edes sitä, mitä se on. Vuosien pohdinta, kokeilut ja lopulta myös onnistuneet hankkeet ovat saaneet minut tekemään muutamia johtopäätöksiä.
Yrityksissä on töissä ihmisiä
Sananlaskun mukaan kaivo kannattaa kaivaa ennen kuin on jano. Yritysyhteistyö onnistuu todennäköisemmin, jos tiedät kenen kanssa haluat sitä tehdä. Omalle yhdistykselle läheisillä aloilla toimiviin yrityksiin ja niiden päättäjiin kannattaa tutustua mieluiten jo ennen kuin esittää ensimmäistäkään ehdotusta. Kaikkia ei kukaan pysty tuntemaan, mutta verkostoituminen kannattaa aina.
Jos yritysmaailma on itselle vieras, on hyvä opetella mistä ja miten siellä puhutaan. Ilman ajan ja energian käyttämistä tätä tutustumista ei tapahdu, mutta se on sijoitus jota yritysyhteistyöhön tarvitaan. Puheyhteyttä kannattaa pitää yllä koko ajan, sillä kukaan ei halua olla pelkkä kävelevä lompakko. Kutsu yritysyhteistyökumppanit yhdistyksen juhliin ja muihin kiinnostaviin tilaisuuksiin, lähetä joulukortti, käyttäydy niin kuin yhteistyökumppanin kanssa käyttäydytään.
Tällaisten kaverien kanssa olisi jännittävää keksiä uusia yhteistyömuotoja. |
Tarjoa sitä mikä menee kaupaksi
Voi olla, että yritykset ovat kiinnostuneita jostain ihan muusta kuin mitä olet heille alunperin tarjonnut. Jostain syystä yritysyhteistyöstä unelmoivien ensimmäinen askel on usein sponsoripaketteja esittelevä paperi, jossa kerrotaan muun muassa mihin yritys saa logonsa jos tukee hyvää asiaa. Itsekin olen tehnyt monta tuollaista esitettä, mutta yhtään sellaisessa esiteltyä sponsoripakettia en ole saanut kaupaksi. Logo julisteen reunassa ei välttämättä olekaan yrityksille kovin kiinnostavaa. Sen sijaan yhdistyksellä on todennäköisesti jotain muuta tarjottavaa: tapahtumia joissa tapaa kiinnostavia henkilöitä, osaamista luennoida tai kouluttaa jostain yritykselle tärkeästä asiasta tai vaikkapa suuri ja aktiivinen some-seuraajien joukko.
Liike-elämässä on jo vuosia puhuttu ratkaisujen myymisestä tuotteiden sijaan. Sama pätee yritysyhteistyöhönkin. Kaikille osapuolille hyödyllisimmät yhteistyökuviot ovat usein juuri tiettyyn tilanteeseen räätälöityjä. Tämä ei tarkoita sitä etteikö sponsorointia kannattaisi paketoida helposti ymmärrettäviin paketteihin. Ne ovat kuitenkin usein vasta keskustelunavaus.
Tarvitset muutakin kuin rahaa
Yrityksen on usein helpompi tarjota jotain muuta kuin rahaa. Yhdistys taas tarvitsee toimintansa toteuttamiseksi erilaisia tuotteita ja palveluita, ei välttämättä rahaa sinänsä. Tällainen in-kind- tai ”oravannahkasponsorointi” voi olla tärkeä rahanarvoinen etu, jota olen käsitellyt aiemmassa bloggauksessa. Tämä yritysyhteistyön muoto voi olla kaikille osapuolille varsin hedelmällinen, jos yritys tavoittaa yhteistyön avulla uusia kohderyhmiä.
Jos yritys tarjoaa teille jotain, jota ette varsinaisesti tarvitse, lahjoitus kannattaa usein ottaa iloisin mielin vastaan. Ei kuitenkaan aina. Kaikissa yhteistyökuvioissa ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista järkeä. Jos teille tarjotaan koirien potkukelkkoja, jotka pitää omin kustannuksin noutaa Iivantiirasta, älkää suostuko. Tai suostukaa vain, mutta silloin niille on parasta olla hyvä käyttötarkoitus mietittynä.
Jos tapahtumavarainhankinta kiinnostaa, tervetuloa englanninkieliseen koulutukseeni Event Fundraising for Smart Non-Profits Tampereella 26.4.!
Jos käyt tykkäämässä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa, teet minut tosi iloiseksi. Kiitos!