Joukkorahoitus: onnistujan työkalupakki

Joukkorahoituskampanja on mahdollista toteuttaa kotisohvalta käsin, laiturinnokasta (mukavaa varsinkin näin talvella) tai missä tahansa missä netti pelaa.  Se saattaa luoda harhauttavan mielikuvan mukavaa elämää viettävistä joukkorahoitusvelhoista, jotka saavat kymppitonnin kasaan pykäämällä kampanjan pystyyn ja postaamalla someen pari selfietä kissan kanssa. Todellisuudessa onnistuneen kampanjan toteuttaminen on kovaa työtä. Se on kuitenkin mahdollista ihan jokaiselle jolla on hyvä idea ja tarpeeksi aikaa keskittyä kampanjointiin.
Tätä postausta varten jakoi kokemuksiaan some-asiantuntija, rakkauslahjakuiskaaja Anu Hame, jonka yritys Me We keräsi Mesenaatin kautta rahoituksen Pimp My Booty -rakkauslahjakaupan kehittämiseen. Millaisia työkaluja kokenut joukkorahoituksen kerääjä suosittelee asiaa harkitseville?
                                                                                    

Varaa tarpeeksi aikaa

Vanha hyvä neuvo pätee myös joukkorahoitukseen. Anu ja hänen yhtiökumppaninsa Katariina käyttivät kampanjan suunnitteluun noin 2 kuukautta. Kuukauden mittainen kampanja tuntui Anusta liian lyhyeltä, ja monet hyvät ideat tulivat mieleen vasta kampanjan aikana. Ei kannata kiirehtiä, sillä kampanja teettää paljon työtä ja harkitsemalla työpanokselleen saa parhaimman tuoton.

Selkiytä idea

Jotta kampanjan idean voisi uskottavasti kertoa muille, sen täytyy olla itselle hyvin selkeä. Aikaa tarvitaan siis myös siihen, että ehdit tutustumaan ideaasi kunnolla ja muokkaamaan siitä hyvän kampanjan. Käytännön toteutus voi hoitua hyvinkin nopeasti, mutta ajatukset tarvitsevat aikaa kirkastuakseen.

Tutki edellisiä kampanjoita

Mesenaatin sivuilta näkee kaikki aikaisemmat kampanjat, niin rahoitetut kuin ilman rahoitusta jääneetkin. Aiempia kampanjoita kannattaa käydä tutkimassa: mitä on kerätty ja millaisilla kampanjoilla? Saman aiheen parissa toimivat kampanjat kannattaa tietysti käydä läpi, mutta kaikenlaisista kampanjoista voi saada hyviä ideoita.

Harkitse tavoite tarkkaan

Anun mukaan kovin pientä summaa ei kannata joukkorahoituskampanjalla edes hakea, koska kampanja teettää joka tapauksessa paljon työtä. Tavoite kannattaa siis asettaa korkealle. Liian korkea tavoite saattaa kuitenkin jäädä täyttymättä ja rahoituksen hakija jää tyhjin käsin. Tavoitteen asettaminen vaatii harkintaa ja myös hankkeen taloudellisten tarpeiden tuntemista: pystytäänhän hanke varmasti viemään läpi, mikäli minimitavoite saadaan täytettyä?

Varmista ensimmäiset rahoittajat etukäteen

Ihminen on laumaeläin ja haluaa tukea asioita joita muutkin tukevat. Siksi on tärkeää, että kampanja saa ensimmäiset rahoittajansa mahdollisimman nopeasti. Harva haluaa olla ensimmäinen rahoittaja, joten kannattaa varmistaa rahoitus muutamalta eri taholta neuvottelemalla asiasta jo etukäteen. Erittäin todennäköisesti suuri osa rahoituksesta tulee tahoilta jotka jo tunnet: Anun kampanjassa puolet rahasta tuli tutuilta. Hankkeelle kaikkein lähimpien kanssa voi siis sopia rahoituksesta jo ennen kuin kampanja alkaa.

Tarjoa eri vaihtoehtoja

Erilaiset rahoittajat haluavat erilaisia asioita. Suomalaisissa joukkorahoituskampanjoissa rahoittajat saavat (pääsääntöisesti) jonkin vastikkeen, joka määräytyy rahoituksen määrän mukaan. Anu suosittelee tekmään muutamia erilaisia vaihtoehtoja. Edullinen niille, jotka haluavat vain ilmaista kannatuksensa, vähän kalliimpi asiasta innostuneille sekä vielä ennen kaikkea yrityksille ja muille yhteisöille sopiva hintavampi vaihtoehto.

Hyödynnä somen voima

Ihmiset reagoivat sosiaalisessa mediassa asioihin, jotka heitä todella kiinnostavat. Anu keksi kampanjan aikana diplomin, joka lähetettiin kaikille rahoittajille heti panoksen antamisen jälkeen. Sitä saattoi jakaa sosiaalisessa mediassa. Itsekin tein niin ja 16 ihmistä tykkäsi postauksestani. Jos saat some-julkkiksen jakamaan kampanjaasi liittyvän  diplomin tai vastaavan, sen saama näkyvyys voi olla todella suurta. Mieti siis tarkasti, miten saat tiedon kampanjasta leviämään tukijoiden kautta.

Muista myös toimitettu media

Sosiaalisen median lisäksi haluat tietysti näkyvyyttä myös perinteisemmässä mediassa. Kampanjasta kannattaa siis lähettää lehdistötiedote. Sen kärkenä on joku kampanjasi sisältöön liittyvä seikka, ja joukkorahoituskampanja kannattaa tietysti mainita. Joukkorahoituskampanjan tekeminen ei sinänsä ole uutinen, mutta se voi olla joissain tapauksissa kiinnostava lisätieto.

Sähköposti toimii

Kampanjan viestiä kannattaa viedä eteenpäin kaikissa mahdollisissa viestintäkanavissa eikä sähköposti ole tässä poikkeus. Kampanjan aikana lähetettävät sähköpostit voi kirjoittaa etukäteen ja tuunata tarpeen mukaan ajankohtaisilla asioilla. Erilaisille kohderyhmille voi lähettää erilaista postia – tämä kannattaa tietysti muistaa muutenkin, mutta myös kampanjan aikana.

Tee video!

Tästä neuvosta Anu on samaa mieltä kuin joka ikinen lukemani joukkorahoitusopas. ”On helpompi katsella ja kuunnella videopätkä kuin lukea pitkä teksti”, sanoo Anu. Myös hänen yrityksensä kampanjassa käytettiin videota, jonka Anu teki itse. Jos ja kun päädyt tekemään kampanjavideon, käy tsekkaamassa 8 askelta hyvään varainhankintavideoon.

Kaikkia joukkorahoituskampanjaa harkitsevia Anu kehottaa miettimään tarkasti miten saadaan A) ihmisten kiinnostus heräämään ja B) heidät ymmärtämään mihin rahaa haetaan ja tekemään myönteisen rahoituspäätöksen. Onnistunut joukkorahoituskampanja antaa muutakin kuin rahaa, sillä se tekee aihettaan tunnetuksi. Omaan tekemiseen kannattaa suhtautua tarpeeksi kevyesti, jotta saadaan tekemisen riemu pysymään yllä. Joten tsemppiä, iloa ja riemua kampanjoiden suunnitteluun!

Jos kaipaat lisää ideoita ja inspiraatiota varainhankintaan, tule Varainhankinnan peruskurssille kevätlukukaudella 2017! Opetan kurssia keväällä Espoossa, Tampereella ja Porissa. Espoon kurssin ilmoittautuminen on jo käynnissä.

Ja muistahan käydä tykkäämässä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *