Joka ikinen vuosi jokin ryhmä pääsee nakukalenterillaan iltalehtien sivuille, ja tänä vuonna kunnia on osunut Diabetesyhdistys Plasmalle Heidän kalenterinsa ei ole ainoa nyt myynnissä oleva kalenteri, vaan tarjolla on esimerkiksi Oulun Lääketieteen killan poikakalenteri, jolla kerätään rahaa Oulun Ensi- ja turvakodille. Esimerkkejä löytyy runsaasti lisää tältä ja menneiltä vuosilta.
Alastonkalenterivillitys sai alkunsa vuoden 2000 kalenterista, jossa yorkshireläisen Rylstone and District Women’ s Institute -nimisen kotitalousyhdistyksen naiset poseerasivat alasti kerätäkseen varoja leukemiatutkimukselle. Kalenteritytöt olivat tuolloin 45-60-vuotiaita ja heidät kuvattiin pelkät helmet kaulassaan kuorruttamassa kakkuja, neulomassa ja muissa kotoisissa puuhissa. Idea sai alkunsa erään yhdistyksen jäsenen puolison menehdyttyä leukemiaan. Varainhankinta hyvän asian puolesta onnistui yli odotusten ja kalenteri keräsi yli kolme miljoonaa puntaa.
Yorkshireläisrouvilla oli puolellaan uutuudenviehätys, sillä ajatus tavallisista ihmisistä – siis muista kuin ammattimalleista – poseeraamassa alastonkalenterissa oli tuolloin uusi. Alastonkalenterien perinne juontaa juurensa pornon tyttökalentereista, ja kalenterit kommentoivat olemassaolollaan myös niitä, tavalla tai toisella. Pornokalentereilla on oma tehtävänsä, joista yksi lienee naisasiakkaiden karkottaminen korjaamoista ja konttoreista, joissa niitä pidetään esillä (olin pikkutyttönä mukana hakemassa autoa korjaamolta, ja seinällä keikistelevän nakun tädin nähdessäni ymmärsin etten olisi koskaan tervetullut asiakas tuohon paikkaan). En haluaisi seinälleni kaupallista poikakalenteria, enkä ole varma haluaisinko sinne myöskään Päiväjärven pilkkijät ry:n aktiivijäsen Seppoa kaira porausvalmiina. (Päiväjärven pilkkijät ry:tä ei ole olemassa, ja jos onkin, anteeksi Seppo, olen varma että olet oikeasti ihana mies.)
Iäkkäämpien rouvien kalenteri oli hauska kommentti siihen, millaisia ihmisiä voi näyttää alasti julkisesti. Ykköstyypin diabetesta sairastavat Plasman jäsenet taas haluavat kalenterillaan näyttää, etteivät kaikki diabeetikot ole ylipainoisia. Kalenteria suunnitellessa kannattaa miettiä, mikä on kalenterin viesti. Onko tarkoituksena näyttää viehättäviä ihmisiä vähissä vaatteissa vai onko riisumisella jokin muu merkitys? Tyttö- tai poikakalenterin voi tehdä myös vaatteet päällä: Pirkanmaan pelastuslaitoksen naisensihoitajat keräsivät yli 18 000 euroa Vapepalle kalenterilla, jossa poseerasivat työvaatteissaan. Kalenterin voi tietysti tehdä myös aivan muista aiheista kuin ”tytöistä” tai ”pojista”.
Jos ryhmänne harkitsee omaa kalenteria, ota huomioon ainakin seuraavat seikat.
– Kalenterien myyntiaika on todella lyhyt. Harva ostaa kalenteria kovin monta kuukautta ennen uutta vuotta, ja tammikuun jälkeen myynti stoppaa täysin. Olkaa siis valmiita takomaan silloin kun rauta on kuumaa eli panostamaan myyntiin vuoden lopulla.
– Kalenteri on esillä läpi vuoden ja siihen kiinnitetään huomiota usein. Se on siis mahtava paikka viestiä sitä, mitä haluatte kertoa. Mikä teidän viestinne on?
– Kalentereita voi teettää monessa paikassa. Vuosi on saman pituinen muuallakin, mutta juhlapäivät vaihtelevat, samoin nimipäiväkalenteri. Jos aiot myydä kalenteria Suomessa, tarvitset suomalaisen kalenterin.
– Voit lisätä kalenteriosuuteen merkintöjä haluamiesi päivien kohdalle, esimerkiksi yhdistyksen suurtapahtuman tai merkkipäivän. Tätä kannattaa käyttää harkiten, jottei teho häviä.
Lue myös Varainhankintatuotteiden verotus!
Muista käydä tyksimässä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!
.